دیابت بارداری نوع خاصی از دیابت است که در دوران بارداری رخ می دهد. این یک بیماری موقتی است و معمولاً پس از زایمان از بین می رود. این ناشی از عدم توانایی بدن در تولید انسولین کافی برای پاسخگویی به نیازهای افزایش یافته گلوکز در دوران بارداری است.

عوامل ابتلا به دیابت بارداری

خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که اضافه وزن دارند، چاق هستند و سابقه خانوادگی دیابت دارند بیشتر است. این همچنین در زنانی که در بارداری قبلی دیابت بارداری داشته اند بیشتر دیده می شود.

علائم و نشانه‌های دیابت بارداری

بیشتر زنان مبتلا به دیابت بارداری بدون علامت هستند. با این حال، برخی از زنان ممکن است افزایش تشنگی، ادرار و خستگی را تجربه کنند.

تشخیص دیابت بارداری

دیابت بارداری با آزمایش خون به نام آزمایش چالش گلوکز تشخیص داده می شود. این آزمایش معمولاً بین هفته های 24 تا 28 بارداری انجام می شود. اگر آزمایش چالش گلوکز غیرطبیعی باشد، آزمایش تحمل گلوکز 3 ساعته انجام می شود.

مدیریت دیابت بارداری

دیابت بارداری با رژیم غذایی، ورزش و گاهی اوقات دارو به خوبی مدیریت می شود. هدف از درمان این است که سطح قند خون شما در محدوده هدف باقی بماند.

عوارض دیابت بارداری

دیابت بارداری می تواند خطر ابتلا به عوارض برای مادر و کودک را افزایش دهد. برای مادر، عوارض می تواند شامل پره اکلامپسی، فشار خون بالا و سزارین باشد. برای کودک، عوارض می تواند شامل ماکروسومی (بزرگ شدن بیش از حد)، هیپوگلیسمی (قند خون پایین) و زردی باشد.

اگر باردار هستید و به دیابت بارداری مبتلا هستید، با پزشک خود در مورد نحوه کنترل بیماری خود صحبت کنید. با مدیریت مناسب، دیابت بارداری می تواند یک بارداری امن و سالم باشد.

توصیه‌های غذایی برای دیابت بارداری

تغذیه سالم برای زنان مبتلا به دیابت بارداری بسیار مهم است. هدف از رژیم غذایی این است که سطح قند خون شما را در محدوده هدف نگه دارید و وزن سالمی را حفظ کنید.

در اینجا چند توصیه غذایی برای زنان مبتلا به دیابت بارداری آورده شده است:

  • مصرف غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی را افزایش دهید.
  • مصرف غذاهای فرآوری شده، غذاهای شیرین و چربی های اشباع شده را محدود کنید.
  • وعده های غذایی خود را به اندازه های کوچکتر تقسیم کنید و در طول روز آنها را بخورید.
  • به طور منظم برای کنترل قند خون خود آزمایش کنید.

توصیه‌های ورزشی برای دیابت بارداری

ورزش منظم برای زنان مبتلا به دیابت بارداری نیز بسیار مهم است. ورزش می تواند به شما کمک کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنید، وزن سالمی را حفظ کنید و زایمان آسان تری داشته باشید.

در اینجا چند توصیه ورزشی برای زنان مبتلا به دیابت بارداری آورده شده است:

  • حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​را در بیشتر روزهای هفته انجام دهید.
  • فعالیت بدنی را به آرامی شروع کنید و به تدریج شدت و مدت زمان آن را افزایش دهید.
  • اگر هر گونه مشکلی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.